לראשונה מזה עשור: גידול במספר העולים לישראל

ב-2009 הגיעו יותר מ- 16,000 עולים לעומת כ- 14,000 אשתקד

29 בדצמבר 2009 / י"ב בטבת התש"ע

שרנסקי: הסוכנות היהודית פורסת "שטיח אדום" לעולים ארצה

בשנת 2009 חל, לראשונה מזה עשור, גידול במספר העולים לישראל: על פי נתוני הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה בשנה החולפת עלו ארצה כ- 16,200 עולים מרחבי העולם. זהו גידול של 17% לעומת השנה שעברה, שבמהלכה הגיעו ארצה כ- 13,860 עולים. נתונים אלה אינם כוללים את עולי אתיופיה שקצב עלייתם לישראל נקבע על פי החלטת הממשלה. בעשור האחרון, כך עולה, הגיעו ארצה 221 אלף עולים מכל רחבי העולם. הנתונים המלאים הוצגו היום (27.12) במסיבת עיתונאים בבניין הסוכנות היהודית בירושלים במעמד יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי והשרה לקליטת עלייה, סופה לנדבר.

על פי הנתונים, מחבר המדינות ומזרח אירופה הגיעו ארצה 7120 עולים לעומת 5,867 אשתקד (גידול של 21%); מארצות דוברות אנגלית (ובהן צפון אמריקה, בריטניה, דרום אפריקה, אוקיאניה ואחרות) כ- 5,300 עולים לעומת 4511 (גידול של 17%); ממדינות אירופה (ובהן צרפת, בלגיה ועוד) כ- 2,600 לעומת 2402; ממדינות אמריקה הלטינית כ- 1230 לעומת 1078 אשתקד. 60% מבין העולים החדשים הם צעירים מתחת לגיל 35.

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, הודיע כי הסוכנות מתחילה בהפעלת מודל מיוחד לעידוד עלייה וקליטת העולים, "שטיח אדום" שמו. מודל "השטיח האדום", המסייע לעולה בקליטתו הראשונית בארץ, מבוסס על הענקת ליווי צמוד לעולה, החל מהמפגש הראשון בארץ המוצא ועם הגעתו לישראל, כולל ליווי של העולים החדשים על ידי מתנדבים. כמו כן, העולה משתתף ביריד קליטה ראשוני, המתקיים 24 שעות מרגע הנחיתה, שבו הוא בוחר את החברות והארגונים המסייעים בקליטתו ואלה המעניקים לו שירותים (כמו קופת החולים, הבנק, הביטוח הלאומי ועוד). פיילוט של המודל הופעל כבר השנה ובמסגרתו נקלטו יותר מ- 10% מהעולים לארץ (כ- 1,800 עולים) שהגיעו ארצה ב- 9 טיסות מרוכזות של הסוכנות היהודית, מיעדים שונים, בשיתוף עם ארגונים נוספים.

בנוסף למודל "השטיח האדום", פיתחה המחלקה לעליה של הסוכנות היהודית תכניות קליטה חדשות בשיתוף עם משרד הקליטה וגורמים נוספים. כמו כן, היא הרחיבה את פעילותה בקרב אוכלוסיות חדשות רחבי העולם.

שרנסקי הביע קורת רוח מהגידול בעלייה ואמר כי "כל עולה המגיע ארצה מחזק את מדינת ישראל ומהווה נכס אסטרטגי החיוני למדינת ישראל". יו"ר הסוכנות ביקש להעלות על נס את שיתוף הפעולה המצוין שמקיימת הסוכנות היהודית עם ממשלת ישראל ועם ארגונים נוספים כמו משרד הקליטה, נפש בנפש, עמותת עמ"י, ארגון נתיב ועוד.

השרה לקליטת עלייה, סופה לנדבר, אמרה כי "סמלי ששינוי לטובה במגמת העלייה חל בשנה כשאנו חוגגים את שנת ה-20 לעלייה מבריה"מ לשעבר. אנו עדים גם לגידול חסר תקדים בכמות הישראלים החוזרים לארץ. בין הסיבות לכך אני רואה מדיניות חדשה של המשרד לקליטת העלייה הבאה לידי ביטוי גם בשיתוף פעולה הדוק ופורה יותר עם הגורמים המטפלים בעלייה ובתושבים חוזרים, אשר הסוכנות היהודית – אחת החשובים בהם".

בשנה הזאת קיימה הסוכנות היהודית מבצעי עלייה מיוחדים שבמסגרתם הגיעו לארץ 47 עולים מתימן; 25 ממרוקו, 13 מטוניס, 3 מלבנון ו- 90 ממדינות אחרות.
ומה לגבי המדינות שבהן אין כמעט קהילות יהודיות? אפילו מהן הגיעו השנה עולים חדשים: מהונג קונג הגיעו 4 עולים; מהאי מאוריציוס 4; מיפן 3, מסין 3, מהונדורס 2. עולה אחד הגיע מהמדינות הבאות - מרטיניק, מדגסקר, קניה וטייוואן.

בימים הקרובים (עד סוף השנה) ינחתו בארץ 4 טיסות מרוכזות: כ- 210 עולים יגיעו בטיסות של הסוכנות היהודית מדרום אפריקה, צרפת ואנגליה. עוד כ- 200 מצפון אמריקה יגיעו בטיסה של נפש בנפש בשיתוף הסוכנות היהודית.

אשר לעלייה מאתיופיה, יו"ר הסוכנות היהודית הביע את תקוותו שהממשלה תקבל החלטה להעלות את 8,700 האנשים השוהים במחנות המעבר באדיסאבבה ובגונדר בהקדם וציין כי הסוכנות היהודית ערוכה לפעול בהתאם למדיניות שתיקבע. שרנסקי הוסיף כי בינואר צפוי להגיע ארצה מטוס ובו 250 עולים מאתיופיה שקיבלו אישור ממשרד הפנים.

לחצ/י כאן סיכום עלייה 2009 לעיתונאים (ppt).

 

 

שיתוף:           PRINT   
29 דצמ' 2009 / 12 Tevet 5770 0