סקר שבדק את הקשיים הניצבים בפני חיילים עולים בודדים מצא:

94% מהחיילים העולים הבודדים שעומדים להשתחרר מהשירות
חסרי ידע בנושאים כלכליים החיוניים להשתלבותם בישראל

75% מבין החיילים הבודדים שעלו ארצה רואים את עתידם בישראל

 

29 בדצמבר 2009 / י"ב בטבת התש"ע

כ- 75% מבין החיילים הבודדים שעלו לארץ לבדם רואים את העתיד שלהם בישראל. כך עולה מסקר שערכה הסוכנות היהודית בקרב מדגם של 113 חיילים עולים בודדים העומדים להשתחרר מצה"ל. הסקר נערך במסגרת תכנית 'כנפיים' של הסוכנות היהודית וקרן מיראז', המלווה את החיילים העולים הבודדים לקראת החיים באזרחות. הוא נועד למפות את הגורמים המסייעים להשתלבותם בישראל ואת הגורמים המעכבים.

בסקר, שנערך באמצעות קבוצת השתלבות במעברים, נמצא כי 75% מהחיילים הבודדים סבורים שיחס אוהד של החברה הישראלית מהווה גורם חשוב מאד להשתלבותם בארץ. בנוסף, 79% מביניהם ציינו כי הליווי של גופים מקצועיים, כמו בתכנית כנפיים, תורם באופן משמעותי לתחושת הזהות שלהם "כישראלים" ולהגברת הרצון שלהם לראות את עתידם בארץ. 67% מהחיילים גם ציינו כי הקמת משפחה בישראל חשובה להשתלבותם.

לעומת הנתונים הגבוהים האלה, רק 47% מהנשאלים ציינו כי הקשיים הכלכליים מהווים מחסום משמעותי להשתלבותם ורק 22% ציינו כי השליטה בשפה העברית מקשה על השתלבותם. נתונים אלה מלמדים כי ערך תחושת השייכות לחברה הישראלית הרבה יותר חשוב להשתלבות ואילו מחסומי הקליטה, הרבה פחות חשובים.

מהסקר עולה כי הידע של החיילים הבודדים בנוגע להתנהלות הכלכלית בישראל קלוש ביותר: 94% מבין המשתתפים בקורס 'כנפיים', ציינו כי הסדנה הכלכלית בקורס סייעה להם לרכוש ידע בנושאים כלכליים בסיסיים ביותר כמו כתיבת צ'ק, חוזה לשכירת דירה ועוד.  70% גם ציינו שרכישת השכלה והשתלבות בתעסוקה הולמת מהוות גורם משמעותי להשתלבותם בחברה הישראלית.

מנכ"ל המחלקה לעליה ולקליטה בסוכנות היהודית, אלי כהן, אמר כי הסוכנות היהודית רואה חשיבות רבה בסיוע להשתלבות החיילים העולים הבודדים בחברה הישראלית: "מדובר באוכלוסיה צעירה וחדורת מוטיבציה שהתרומה שלה לחברה הישראלית ולמדינת ישראל משמעותית ביותר", אמר כהן.

בצה"ל משרתים כיום כ- 2,500 חיילים שעלו ארצה ללא הוריהם. מדי שנה משתחררים מהשירות כ- 700 מהם, אשר נאלצים להתמודד עם מציאות ישראלית לא מוכרת, ללא הליווי של מסגרת חינוכית או צבאית. תכנית 'כנפיים', המופעלת על ידי הסוכנות היהודית בשיתוף עם קרן מיראז', מעניקה לעולים הבודדים ליווי במהלך השירות הצבאי ובצעדים הראשונים באזרחות. הנתונים המלאים של הסקר יוצגו ביום עיון בנושא חיילים עולים בודדים שיתקיים מחר, 30.12, בתל אביב, ביוזמת הסוכנות היהודית וקרן מיראז'.

לפרטים נוספים:
חגית הללי
דוברת לתקשורת הישראלית
הסוכנות היהודית
052-3467053

 

 

 

 

שיתוף:           PRINT   
29 דצמ' 2009 / 12 Tevet 5770 0