לשבור את איראן בשחמט

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי משחקים שח מול רב אמן בוריס גלפנד – צילום לע"מ

19 באוקטובר 2010 / י"א בחשון התשע"א

יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, מתכוון, ביום חמישי ה- 21 באוקטובר 2010, לשבור את השיא האיראני למשחק שחמט סימולטני שמוחזק על ידי ממציאת משחק השח-מט, איראן (פרס).

מקור השם שאה-מאת הוא בשפה הפרסית ומשמעותו : המלך חסר אונים. המשחק הגיע למערב מפרס ומאז נרשמו עשרות אלופי עולם יהודיים ובהם רבי אמנים אגדתיים שעל שמותיהם נרשמו מהלכי שח-מט.

בין האלופים נמצאים יהודים רבים מברית המועצות ובהם מיכאיל טל, מיכאל בוטוביניק, עמנואל לסקר (שעל שמו מועדון השחמט ברחוב הירקון בתל אביב), ועוד. בנוסף יש אלופי עולם שהם יהודים למחצה כמו בוריס ספסקי, גארי קספרוב. ישראל, יהודים בפרט, נחשבים למעצמת שח-מט בעולם.

ראוי לציין כי הסטיריקן הישראלי, אפרים קישון, שנחשב לשחקן שח-מט מחונן, המציא תכנת מחשב של משחק שח-מט וקיימות תכנות רבות נוספות שהומצאו על ידי יהודים.

יו"ר ההנהלה נתן שרנסקי הודיע כי "באירוע לציון תרומתם של עולי ברה"מ לשעבר לחיזוקה של המדינה:

ישראל תשבור את שיא גינס למשחק שחמט סימולטאני, המוחזק על ידי איראן"

טקס פתיחת המשחק ביום חמישי, 21.10, בשעה 10:45 בכיכר רבין במעמד יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, יו"ר איגוד השחמט, אביב בושינסקי, השחקן אליק גרשון ומאות השחקנים

המארגנים הינם : הסוכנות היהודית והאיגוד הישראלי לשחמט שיקיימו אירוע שחמט עולמי, שיימשך יממה שלמה, בהשתתפות מאות שחקנים, רבים מהם עולים מברה"מ לשעבר, במאמץ לשבור את שיא גינס למשחק שחמט סימולטאני.

השיא הנוכחי מוחזק כיום בידי איראן ועומד על 500 שחמטאים. האירוע יציין את תרומתם המשמעותית של העולים מברה"מ לשעבר לחוסנה של מדינת ישראל בכל תחומי החיים.

כאמור, האירוע יפתח ביום חמישי 21.10, בשעה 11:00 בבוקר, בכיכר רבין. הוא יגיע לשיאו בשעות הערב, ויימשך כל הלילה עד לבוקר יום שישי ה- 22 בחודש.

שיא גינס הנוכחי למשחק שחמט סימולטאני בו מתמודד שחקן אחד בו זמנית נגד מספר רב של שחקנים, מוחזק מאז 14 אוג' 2009 בידי השחמטאי האירני מורטזה מהג'וב שהתמודד נגד 500 שחמטאים.

רב אמן אליק גרשון, לשעבר אלוף ישראל ואלוף אירופה לנוער, צפוי לשחק נגד למעלה מ- 500 שחמטאים- כולם, על פי דרישת גינס רשומים ומדורגים באיגוד השחמט הישראלי. כדי להשיג את השיא העולמי, חייב רב אמן גרשון לנצח לפחות ב- 80% מהמשחקים. בין השחקנים המשתתפים ישנו מספר רב של עולים חדשים. המשחקים יתקיימו בפיקוח צמוד של אישי ציבור ובהשגחה צמודה של שופט, נציג חברת "גינס", שיבדוק כי כל ההנחיות והכללים הדרושים לשבירת השיא, מתקיימים במלואם.

רב אמן אליק גרשון, בן 30, נולד בדנייפרופטרובסק שבאוקראינה. בגיל שנתיים למד לשחק שחמט ומגיל חמש כבר השתתף בתחרויות. בשנת 1990, לאחר פתיחת שערי ברה"מ לשעבר, עלה ארצה וכאן היה לאלוף ישראל בשחמט לילדים. ב- 1994 גם זכה גם במקום הראשון באליפות העולם לנוער עד גיל 14 ובשנת 2000 זכה בתואר אלוף ישראל לבוגרים.

במקביל לשבירת השיא העולמי, תקיים הסוכנות היהודית בכיכר החל מהשעה 17:00  הפנינג ססגוני של אירועי תרבות ובידור, לציון תרומת העולים מחבר המדינות לתרבות ולאמנות. כן יתקיימו בכיכר אירועי שחמט, אשר יהיו פתוחים לקהל הרחב ויהיו מיועדים הן למבוגרים והן לילדים ובני נוער, כולל הפעלת משחק שחמט רצפה ענק.

החל מהשעה 18:00 יערכו משחקי ראווה בהשתתפות שחמטאים מוכרים ויו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי.


השחקן אליק גרשון
באדיבות איגוד השחמט

מאז תחילת גל העלייה בשנת 1989 הגיעו ארצה בסיוע הסוכנות היהודית כמיליון עולים מרחבי ברה"מ לשעבר המהווים כ- 19% מכלל האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל. העולים השתלבו בכל תחומי החיים ותרמו באופן משמעותי לכלכלה, למדע, לרפואה, לביטחון, לספורט ולתרבות.

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר כי "העלייה מברה"מ לשעבר תרמה באופן משמעותי לחוסנה של מדינת ישראל ולהעצמתה של החברה הישראלית בתחומים רבים ובהם בתחום הכלכלי, האקדמי, המדעי, התרבותי וכמובן התחום הספורטיבי. אין ביטוי טוב יותר לתרומה הזאת, מאשר מיקומה של מדינת ישראל כמעצמה עולמית של שחמט, שזכתה לאחרונה במקום ה- 3 באולימפיאדת השחמט. אין ספק שמדינת ישראל זקוקה לכוחות שמספקת העלייה. הסוכנות היהודית תמשיך לחזק את החברה הישראלית על ידי הבאת עולים מרחבי העולם".

יו"ר איגוד השחמט בישראל, אביב בושינסקי, שיזם את אירוע שבירת שיא הגינס: "זוהי הזדמנות מיוחדת במינה לחשוף את השחמט לציבור  ולהוכיח  שמדובר בספורט הלאומי של ישראל ובד בבד להראות לעולם שישראל היא מעצמה – לפחות בענף השחמט"

לפרטים:
חגית הללי,
דוברת לתקשורת הישראלית,
הסוכנות היהודית,
052-3467053



 

 

שיתוף:           PRINT   
19 אוק' 2010 / 11 Heshvan 5771 0